Starp haosu un kārtību
Ivo Rode, Cēsu Jaunās skolas direktors
Lielā daļā pasaules kultūru ir priekštats par haosu un kārtību. Iespējams, nosaukts citos vārdos, bet saglabājot ideju par pretstatiem, no kuriem neviens nav labāks vai sliktāks un pareizāks, abi ir nepieciešami noteiktās devās. Vislabāk šo ideju mūsdienās apspēlē 20.gadsimta nozīmīgākais domātājs Džordans Pītersens. Viņš kārtību apraksta kā saprotamo, kontrolējamo, iepazīto, kārtība ir, kad tev ir darbs, bērni iet uz skolu, kārtība ir “mūris, kas notur barbarus no iebrukšanas Romas impērijā”, kārtība ir, kad tu esi vesels, tev ledusskapī ir Dzintara siers, kafijas pietiek vēl kādam laikam un veļas mašīna tavu balto kreklu izmazgā kārtīgi un tīri (arī tur pie apkaklītes). Haoss ir neiepazītais, nevaldāmais potenciāls, kas mutuļo un vārās, haoss nav kontrolējams, haoss ir, kad tavi bērni saslimst, kad tu pazaudē darbu un nezini, vai tev pietiks naudas rēķiniem. Haoss ir caurums mūrī, pa kuru barbari iekļūst Romā un sāk to dedzināt. Haoss ir, kad tavai veļasmašīnai ir ciet filtrs un drēbes iznāk ārā slapjas un smird pēc vecas trauku lupatas.
Un tomēr - tie abi ir vajadzīgi un nepieciešami. Haosam ir potenciāls par kaut ko kļūt, kārtība ir tas, par ko tas ir kļuvis. Viena no lielākajām meistarībām savas eksistences laikā uz šīs zemes ir spēt būt balansā starp abiem. Pirmatnējais cilvēks, kura ala ar pavardu centrā bija vienīgā vieta, kur valda kārtība, devās haosa spēku pasaulē to pakļaut sev. Katru dienu, ejot aizvien tālāk, haosa valstība atkāpās un tajā tika iedibināta kārtība, alu zīmējumi parāda, kā nezināmais, nevaldāmais, pat bīstamais kļūst par pazīstamu un iekārojamu medījumu, kur, zināmu kārtību ievērojot, haosa bīstamības riski tiek samazināti līdz pieļaujamai normai. Taču, ja alu cilvēks aizklīst par tālu haosa valstībā, šie varenie spēki to sarauj gabalos - viņš var tikt ievainots, nosalt, mirt badā vai kādā citā nāvē. Bet paliekot alā, nekad neizejot tur, pie nezināmā, nevaldāmā potenciāla, rezultāts ir ne mazāk bēdīgs. Visa kultūras, mākslas, zinātnes un citu jomu attīstība ir veidojusies no haosa potenciāla izprašanas un kārtības ieviešanas tajā. Tomēr pārāk ilgi sēžot uz lauriem, paliekot kārtības vienveidībā un paredzamībā, ūdens sāk duļķoties, progress apstājas, sākas apātiska stagnācija. Balanss ir atslēga.
Skolēns izglītības procesā ir šis alu cilvēks, kurš dodas haosa valstībā ieviest kārtību. Viņš dod vārdus vēl nezināmām lietām, veido sistēmas, analizē, izdara spriedumus. Ja skolēnam ir par daudz haosa, rodas apjukums un nevēlēšanās dodies ārā no alas, kurā ir labi un silti. Reizēm haosa spēki neļauj pilnvērtīgi ieviest kārtību, jo skolēna ikdienas dzīve ir nesakārtotības pilna. Vai es pieminēju, ka haoss ir infekciozs? Tas sākas no vienas dzīves jomas un līdzīgi kā kovids pārņem citas. Istaba bardakā, nekonkrēts dienas ritms, iekavēta mājas darbu izpilde, par daudz treniņu, pusaudžu dzīves trauksmainā ikdiena, neregulāras ēdienreizes. Un tad lēnā garā (patiesībā ātri) haoss jau ir visur - tev izkrīt no rokām telefons un sašķīst stikls, nestrādā zooms, aizmirsti par mājas darbu, dabū klepu un vēl arī potīte samežģījās. Otrā galā dzīvo pedantiskā kārtība, kurā tu esi noaudzis ar sūnām, iesēdies savā datorklēslā un ārā vairs iet negribi, tev nevajag un negribas neko jaunu, pat īsti draudzēties ar cilvēkiem. Tu esi iegājis savā rūgteni saldajā ikdienā un tur arī vēlies palikt. Bet ir arī risinājums, protams! Haoss ir risinājums pedantiskai kārtībai un kārtība haosam. Atslēga, protams, ir balanss.
Skolotājs pēc savas būtības ir profesionāls balansētājs. Skolotājs visas dienas garumā mēģina noturēt skolēnu balansā starp abiem. Iesākumā ļaujot skolēnam pagozēties kārtības saulītē, un tad sūtot nelielā misijā haosa teritorijā. Un kolīdz briesmas uzglūn pārāk daudz, skolotājs baltā zirgā skolēnu glābj no nevaldāmajiem, nezināmajiem, neizprotamajiem spēkiem, atvedot atpakaļ drošībā vai arī dodot ieročus, ar kuriem nevaldāmos spēkus tomēr savaldīt un pakļaut, ieviešot kārtību. Skolotājs ir tas, kurš neļauj pārāk ilgi sēdēt ierasto zināšanu un prasmju apātijā, ik pa brīdim atgādinot, lai gan šajā alā ir labi un ugunskurs silda, tur ārā, tur, tur…
Laiks, kurā skolotājs neatrodas skolēnam blakus (vari uztvert vārdu skolotājs cēlā nozīmē - kāds, kuru tu sauc par savu dzīves skolotāju vai vienkārši, no kura pieņem padomu) ir izjaucis balansu. Zināmā mērā ir iestājies haoss, ir izjaukts ierastais ritms, paredzamība, kārtība. Citās jomās, ir iestājusies viena kārtīga apātija. Ikdiena ir vienmuļa, paredzama, vienveidīga, bez asām izjūtām un mazajām uzvarām. Kā balansu atjaunot? Šķiet, saglabājoties ārkārtas stāvoklim, pulcēšanās aizliegumam un mācībām no mājām, ir tikai viena metode - attiecības. Lai kādā formā, veidā, platformā, bet dibināt, saglabāt, uzturēt attiecības. Klausīties vienam otrā, uzrunāt otru, stāstīt, sadzirdēt, būt blakus, kaut digitāli. Būt par to, kurš palīdz uzturēt balansu un lūgt palīdzību balansa ieviešanā. Gatavojot uzdevumu skolēnam, zināt kur viņš dzīvo, kā jūtas, cikos ceļas un ko darīs vakarā. Sarunāties vienkārši tāpat. Būt blakus, atjaunojot balansu tajās jomās, kur to var atjaunot. Plānot ikdienu, kuros haoss un kārtība mijās viens ar otru un spēt būt par vadītāju un balansu. Izaicinājums, viennozīmīgi. Bet ko gan citu no vecāka un pedagoga var prasīt, kā pieņemt šo laikmetu tādu, kāds tas ir un meklēt veidu kā savu dzīvi un savu bērnu dzīvi noturēt veselīgā balansā. Balanss starp haosu un kārtību.